Wszystkie plakaty filmowe wydają Ci się takie same? Może spodobają Ci się materiały promujące przedwojenne produkcje…

„Pan Tadeusz”, film niemy z 1928 roku w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego; program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Więzienie bez krat”, francuski film z 1928 roku w reżyserii Léonide’a Moguya; plakat filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIX 10a1, domena publiczna)
„Zew morza”, film niemy z 1927 roku w reżyserii Henryka Szary; afisz filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Rasputin”, niemiecki film z 1932 roku w reżyserii Adolfa Trotza; program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Żona i nie żona”, polski film z 1939 roku w reżyserii Emila Chaberskiego. Obraz wszedł do kin dopiero w 1941 roku, w czasie niemieckiej okupacji; plakat filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Tajemnica przystanku tramwajowego”, film z 1922 roku w reżyserii Jana Kucharskiego; afisz filmowy z 1931 roku (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Powrót z niewoli”, niemiecki film z 1928 roku w reżyserii Joego Maya; program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Poeta – żebrak”, amerykański film niemy z 1927 roku w reżyserii Alana Croslanda, znany bardziej pod tytułem „Ukochany łajdak”; program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Przez łzy do szczęścia”, film z 1939 roku w reżyserii Jana Fethkego. Obraz wszedł do kin dopiero w 1943 roku, w czasie niemieckiej okupacji; plakat filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Sportowiec mimo woli”, film z 1939 roku w reżyserii Mieczysława Krawicza. Obraz wszedł do kin dopiero w 1940 roku, w czasie niemieckiej okupacji; plakat filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Postrach Mongolii” (ang. „Outlaws of the Orient”), amerykański film z 1938 roku w reżyserii Ernesta B. Schoedsacka; afisz filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Paryżanka”, amerykański film z 1938 roku w reżyserii Henry’ego Kostera; program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Dagfin (Grobowiec miłości)”, niemiecki film z 1926 roku w reżyserii Joego Maya; program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Cyrk”, amerykański film z 1928 roku w reżyserii Charliego Chaplina, program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Czemp” („Mistrz”), amerykański film z 1931 roku w reżyserii Kinga Vidora, program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Człowiek lew” (ang. „The Lion Man”), amerykański film z 1936 roku w reżyserii Johna P. McCarthy’ego, program filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Karuzela udręczeń”, amerykański film z 1927 roku w reżyserii Paula Leniego, bardziej znany pod tytułem „Kot i kanarek” (ang. „The Cat and the Canary”), afisz filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Dziewczyna szuka miłości”, film z 1938 roku w reżyserii Romualda Gantkowskiego, afisz filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
„Blond niebezpieczeństwo”, amerykański film z 1938 roku w reżyserii George’a Stevensa, afisz filmowy (il. Biblioteka Narodowa, sygn. DŻS XIXA 10a1, domena publiczna)
Roman Sidorski
Historyk, redaktor i tłumacz, absolwent UAM w Poznaniu. Od kilkunastu lat zajmuje się popularyzacją historii w Internecie, przez wiele lat związany był serwisem „Histmag.org” jako jego współzałożyciel i członek redakcji. Współpracował z oficynami takimi jak Bellona, Replika, Wydawnictwo Poznańskie oraz Wydawnictwo Znak. Poza „Histmagiem”, publikował między innymi w „Uważam Rze Historia”.

Leave a Reply